Infertility fact 114

pcos-and-infertilityবন্ধ্যাত্বের তথ্য: ১১৪
অনিয়মিত মাসিক এবং বন্ধ্যাত্ব:
বাংলাদেশে মহিলা বন্ধ্যাত্বের সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ কারণ হচ্ছে পলিসিস্টিক ওভারি সিন্ড্রোম (PCOS) | এই রোগের গুরুত্বপূর্ণ বৈশিষ্টগুলোর মধ্যে অনিয়মিত মাসিক, ওজন বৃদ্ধি এবং শরীর বা মুখমণ্ডলের লোমের অত্যধিক বৃদ্ধি অন্যতম।সাধারণত, এই ধরণের রোগীদের জন্য ওষুধপত্র ব্যতীত গর্ভধারণ করা কঠিন। সুখবর হচ্ছে, এই রোগীদেরকে যদি ওভুলেসান ঘটানোর ওষুধপত্র সঠিকভাবে প্রয়োগ করা হয় এবং এর ফলাফল ট্রান্সভ্যাজাইনাল সনোগ্রাফির মাধ্যমে অব্যাহতভাবে পর্যায়ক্রমে পর্যবেক্ষণ করে প্রয়োজনীয় চিকিত্সা প্রদান করা হয়, তবে তাদের গর্ভধারণের হার খুবই সন্তোষজনক হয়।অনিয়মিত মাসিকের অন্যান্য কারণগুলোর মধ্যে থাইরয়েড বা প্রোল্যাকটিন হরমোন লেভেলের সমস্যাও অন্তর্ভুক্ত। উপযুক্ত ঔষধপত্র প্রয়োগ করত এই সমস্যার সমাধান করে রোগীর স্বাভাবিক উর্বরতা ফিরিয়ে আনা সম্ভব।
পরামর্শ: সাধারণত, অনেক মহিলা একটি ভুল ধারণাবশত অকারণ হতাশায় ভোগেন যে, তাদের হরমোন লেভেলে ভারসাম্য না থাকার কারণে তারা হয়তো সারাজীবনই নিঃসন্তান থেকে যাবেন। প্রকৃতপক্ষে, নিয়মানুযায়ী চিকিত্সা করে এধরণের যাবতীয় সমস্যার সমাধান করা সম্ভব। সৌভাগ্যক্রমে, এই চিকিত্সার মাধ্যমে গর্ভধারণের হারও যথেষ্ট সন্তোষজনক।

Infertility fact 114:
Irregular Periods & Infertility:
Irregular periods, weight gain and excessive growth of body/facial hair are the most important parameters to characterize Polycystic Ovary Syndrome (PCOS) – the most important cause of female infertility in Bangladesh. Usually, these patients face difficulty in conception without medicines, but the good news is that the pregnancy rate is very high if treated meticulously with ovulation inducing drugs and injections under strict Transvaginal Sonographic(TVS) monitoring. Other causes of irregular periods include a problem in your Thyroid or Prolactin hormone levels. Medicines are available to rectify these problems restoring your fertility status to normal.
Tips: Generally, many women become confused and frustrated with a misconception that they remain childless due to their hormonal imbalances. Fortunately, all of these problem have solutions with a high fertility rate if treated methodically.

This entry was posted in Infertility Facts, Text and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s